Jaarverslagen 2018

De jaarrekeningen over 2018 zijn goedgekeurd en daarom zijn ze nu ook op onze website te vinden. Het gaat hierbij om de jaarrekeningen van de Stichting VoedselFocus Amersfoort en de Stichting Steunfonds VoedselFocus Amersfoort.

In het jaarverslag van Stichting VoedselFocus Amersfoort worden – naast de financiële cijfers – ook wat andere kengetallen genoemd:

De voedselbank heeft over het afgelopen jaar aan gemiddeld 460 huishoudens pakketten verstrekt, 400 in Amersfoort en 60 in Leusden en Woudenberg/Scherpenzeel.

Over heel 2018 heeft de voedselbank circa 18.500 wekelijkse voedselpakketten, ruim 900 maandelijkse keipakketten en ruim 700 moeder-en-kindpakketten uitgedeeld. De winkelwaarde van deze pakketten bedraagt circa 1,2 miljoen euro.

Voor het samenstellen van de pakketten is de voedselbank grotendeels afhankelijk van veel verschillende bronnen, zoals grote bedrijven, supermarkten en via diverse inzamelingsacties. Om toch een verantwoord, evenwichtig en zo compleet mogelijk pakket aan te bieden, is er op beperkte schaal voedsel ingekocht. Over 2018 bedroeg dit in totaal 25.500 euro, ofwel 2% van wat er in totaal door de voedselbank is verstrekt. De middelen voor deze aankopen heeft de voedselbank via de Stichting Steunfonds ontvangen van bedrijven, particulieren, kerken en fondsen.